Deel 3: Het gebruik van stockfotografie is anti reclame voor je bedrijf én voor je ranking in Google.
Niemand ligt lachend in de stoel van de tandarts. Dus waarom zou je de bezoekers van jouw website laten geloven dat het er bij jou in de praktijk anders aan toe gaat?
Natuurlijk is het soms verleidelijk om je bedrijfskosten laag te houden. Zeker wanneer je net start, kan het dus aantrekkelijk zijn om bij het inrichten van je website of bij het ontwikkelen van content design geld te besparen en te kiezen voor stockfotografie.
Er bestaan tegenwoordig eindeloos veel fantastische online platforms die de mogelijkheid bieden om kosteloos templates voor content designs en stockfotografie te downloaden. Denk bijvoorbeeld aan Splash, Getty Images of Shutterstock. De foto's die je op deze platforms vindt zijn bijna allemaal van goede kwaliteit, en er is keus genoeg. Een stockfoto lijkt dan ook een snelle en simpele manier om de kosten te drukken en je doel te bereiken: een design met schitterende fotografie voor weinig geld. Toch pakt dit voor de promotie van je eigen merk of bedrijf misschien een stuk minder voordelig uit dan je zou willen. Waarom?
1 Stockfotografie is niet top voor je ranking in Google
2 Het gebruik van stockfotografie is niet bevorderlijk voor de geloofwaardigheid van je bedrijf
3 Stockfotografie is niet goed voor het promoten van jouw unieke selling-points
1 Stockfotografie werkt niet lekker voor je rankings in Google
De zoekmachines van Google ‘zoeken’ hele dag het internet af op zoek naar nieuwe informatie. Google houdt namelijk van unieke en verse content. Zoekmachines kunnen niet zien wat er op een plaatje staat, maar scannen de afbeeldingen wel voor een omschrijving. Dit is dus waarom het zo belangrijk is om je foto's een relevante en adequate naam en omschrijving te geven. Hoe meer unieke informatie er te vinden is op een pagina en hoe vaker je zoekwoord terug komt, hoe beter je pagina geïndexeerd kan worden. En dat is voor je ranking in google heel waardevol.
Stock fotografie heeft een groot nadeel: stockfoto’s presteren in Google over het algemeen veel minder dan originele afbeeldingen. Waarom? Een stockfoto is geen uniek materiaal, het heeft vaak geen unieke bestandsnaam en in sommige templates is deze ook niet aan te passen. Je hebt er dus ook geen invloed op. En dat terwijl afbeeldingen met een goede bestandsnaam juist gretig door Google worden opgepikt. Daarbij komt jouw stockfoto mogelijk op meerdere andere websites ook voor. Zo’n foto voegt dus weinig toe. Je mist daarmee namelijk een belangrijke factor om je afbeeldingen te laten indexeren op je zoektermen. Voor de ranking van je website is het gebruik van stockfotografie dus een gemiste kans.
2 Stockfotografie is niet bevorderlijk voor de geloofwaardigheid van je bedrijf
Voor je website of voor advertenties op social media, is het gebruik van stockfotografie en kant en klare content designs zeker niet altijd de beste optie. Veel van die sjablonen lijken namelijk op elkaar en hiermee doe je jezelf eigenlijk tekort. Mensen die veel tijd op het internet doorbrengen (wie niet?) herkennen de typische stockfotografie kenmerken inmiddels wel. Het is vaak net te mooi, net te strak, net te gestyled én net te trendy. Als je op de contact pagina bijvoorbeeld een foto plaatst van een lachende dame met een headset, die zogenaamd klaar zit om de telefoon te beantwoorden, dan weet je het als bezoeker meteen: deze mevrouw ga ik nooit aan de lijn krijgen.
Dit lijkt misschien onschuldig, maar het zegt tegelijkertijd ook iets over jouw bedrijf, namelijk: dat je niet genoeg uniek materiaal hebt om te adverteren, dat je nog geen klanten hebt, of dat je niet wilt investeren in je eigen bedrijf. Is dat een goede boodschap om uit te dragen, en om vertrouwen bij potentiële klanten mee te winnen? Not so much!
3 Stockfotografie is niet goed voor het promoten van jouw unieke selling-points
Custom fotografie zegt meer over jouw bedrijf dan een standaard stockfoto ooit kan doen. Stockfotografie is handig, vaak oogverblindend én goedkoop, maar het is vooral ontzettend onpersoonlijk. Dit werkt uiteindelijk alleen maar tegen je. Wat als jouw product in het echt tegenvalt, omdat het er op de stockfoto veel beter uitzag? Wat als je jij niet de enige bent die gebruik maakt van deze foto? Wat als potentiële klanten afhaken omdat jouw website er ongeloofwaardig en fake uitziet?
De slechtste reclame die je voor jezelf kunt genereren is door een standaard stockfoto te kiezen, bijvoorbeeld van de voorpagina van shutterstock. Grote kans namelijk dat die ook door jouw concurrent gebruikt wordt. Zo zijn er bij mij in de buurt twee sportscholen die stomtoevallig gebruik maken van dezelfde lachende, sportieve dame. Dat is een vette no-go voor je marketing en dus nóg een reden om een goede fotograaf te boeken voor je content fotografie of branding fotografie.
Niemand ligt lachend in de stoel van de tandarts, weet je nog? Een tandarts die op zijn website een originele foto gebruikt van een kind, dat door zijn tranen heen lacht en vol trots een tandenborstel in ontvangst neemt na zijn eerste bezoek aan zijn de tandarts, wekt veel meer vertrouwen en sympathie op.
Tot slot: goede fotografie kost geld, maar kan de uitstraling van jouw bedrijf dus blijvend positief (of negatief) beïnvloeden. Benieuwd geworden naar mijn branding fotografie & content design fotografie? Kijk eens rond op mijn website en maak kans op een gratis Personal Branding Shoot.
Ben je benieuwd hoe ik jouw branding fotografie zou aanpakken of hoe mijn content designs op basis van fotografie er uit zien? Neem dan contact op. Vond je dit een nuttig artikel? Deel het dan gerust. Heb je opmerkingen of vragen? Laat een bericht achter.
Комментарии