top of page
  • Foto van schrijverMarieke van Dinteren

Waarom fotografie de basis vormt voor sterke content designs & zakelijk (online) succes - deel 2.

Bijgewerkt op: 3 mrt. 2021


Branding fotografie bepaalt welke doelgroep je aantrekt (of afstoot)


In mijn vorige artikel schreef ik dat branding fotografie erop gericht is om de emotie te beïnvloeden. Het beeld dat met fotografie geschetst wordt is erop gericht een snaar te raken en ervoor zorgen dat mensen getriggerd worden om een aankoop te doen. Foto's moeten als het ware een gevoel oproepen van verlangen.


Natuurlijk is dit een onbewust proces, waar nog veel onderzoek naar gedaan wordt, maar dat het zo werkt is duidelijk.Coca-Cola, om maar eens een voorbeeld te noemen, is een meester in het creëren van verlangen. Wie wil er nou niet zo gelukkig zijn als die blije cola drinkende mensen? Ook Apple kan er wat van: hun branding fotografie is zo slick, zo mooi. Het verheft een gebruiksvoorwerp tot kunst. En dat is een kunst op zich. Vooral wanneer je je bedenkt dat de doelgroep van Apple kort samengevat kan worden tot: 'iedereen'!


iPhone 12 Pro
Apple Branding Fotografie


De meeste bedrijven bevinden zich niet in zo'n luxe positie en worstelen met de vraag hoe zij hun doelgroep kunnen bereiken. Het antwoord hierop is in de kern simpel: bedenk welk verhaal je wilt vertellen!


Stel je verkoopt kleding. Het is dan super belangrijk dat je nadenkt over je branding fotografie. Wat wil je uitstralen en wie wil je aantrekken? Huur je een paar slanke modellen en fotografeer je ze zonder hoofd? Dat is goedkoop en het laat toch je kleding goed zien. Maar je maakt daarmee tegelijkertijd ook een behoorlijk sterk statement, namelijk: ik geef liever geen geld uit aan mijn marketing. Hiermee geef je indirect eigenlijk ook aan dat jouw kleding ook niet veel mag kosten! Het ligt eraan op wie jij je richt, maar één ding is zeker: een groot of exclusief modemerk zou nooit bewust voor deze strategie kiezen.


Grote merken kiezen bijna altijd voor een branding fotografie campagne in een mooie set met prachtige modellen, omdat daarmee de emotie veel sterker wordt aangewakkerd. Een beeld van een onbereikbare, mooie vrouw die over de trappen van een gebouw in Parijs slentert spreekt het verlangen van veel vrouwen aan, en rechtvaardigt eerder de exorbitante prijs van de jurk. Daarbij is het natuurlijk een veel aantrekkelijker beeld dan de modellen met afgehakte hoofden. Wie wil zich daar nu mee associëren?

Dior, Fahion Fotografie,
Branding Fotografie: Dior richt zich met dit beeld op zeer specifieke doelgroep


Ieder bedrijf heeft baat bij het triggeren van de juiste emotie om een product te laten aanslaan en een doelgroep aan te spreken. En dat gaat zeker niet lukken met goedkope, emotieloze branding fotografie.


In het voorbeeld hieronder zie je dat een jurkje van Ralph Lauren door een webshop zonder hoofd wordt neergezet. Een gemiste kans! Ralph Lauren zelf adverteert het jurkje met hetzelfde model, maar dan mét hoofd. Het klinkt gek, maar door wel het het volledige model neer te zetten, (sterke, stijlvolle, succesvolle jonge vrouwen) begrijp je wel wie de doelgroep is, en wordt de hoge prijs voor het jurkje beter gerechtvaardigd, waardoor ook de aankoopbereidheid toeneemt. Waarom zou je 175 Euro uitgeven voor een jurkje dat eruit ziet alsof het bij Zeeman vandaan komt?







Denk daarom goed na over je doelgroep (wie wil je bereiken) en stem je branding fotografie daarop af. De keuze van je modellen, de keuze van een locatie, het is allesbepalend voor je merk.


Een bedrijf als Shein heeft het goed begrepen. Zij verkopen hele goedkope kleding, maar hun fotografie en marketing oogt niet goedkoop. Iedere foto straalt een 'zomers' en 'instagram-waardig'

gevoel uit. Het is niet moeilijk te raden welke doelgroep zij willen aantrekken: jonge, trendy meiden, die graag veel en goedkoop willen inslaan. Dat de kleding uit China komt, lastig te retourneren is, en de kwaliteit verre van top, maakt voor deze snelle consumenten niet uit. Het werkt! Zelfs als de jurkjes zonder modellen worden gefotografeerd, begrijp je meteen welke doelgroep Shein wil bereiken!






Meerdere doelgroepen bereiken met je branding fotografie? Is dat mogelijk?


Ja, dat kan zeker. Vooral als het gaat om producten die iedereen nodig heeft. Om maar even een uitstapje te maken naar huis, tuin en keuken voorbeelden; stel je verkoopt soep. Richt je je dan op millennials met kekke baardjes en tattoo's die na een drukke werkdag hip naar huis skateboarden en daar snel een soepje opwarmen? Kies je, a la de befaamde Unox reclame, voor een lief oud echtpaartje dat ouderwetse Hollandse soep op tafel zet voor hun kleinkind? Of richt je je op allebei?



Is mijn doel haalbaar voor de doelgroep?


Wat jouw marketingstrategie ook is en wie je doelgroep ook is, het beeld dat je neerzet is alles bepalend voor de doelgroep die je aantrekt. Vraag je echter wel af: is dit doel haalbaar? Kan ik deze doelgroep eigenlijk wel bereiken? Een kukident reclame in het reclameblok van Sesamstraat, is waarschijnlijk niet zo effectief. :)


Tot slot: goede fotografie kost geld, maar kan de uitstraling van jouw bedrijf blijvend positief (of negatief) beïnvloeden. Benieuwd geworden naar mijn branding fotografie & content design fotografie? Kijk verder op mijn website en win een gratis personal branding shoot.





Branding Fotografie voor modemerk
Branding Fotografie : Wat is jouw verhaal? | Marieke van Dinteren


Mijn volgende artikel over branding fotografie gaat over het gebruik van Stockfotografie voor Content Designs.






bottom of page