top of page
  • Foto van schrijverMarieke van Dinteren

Waarom branding fotografie de basis vormt voor sterke content designs én zakelijk succes.

Bijgewerkt op: 28 feb. 2021

Goede branding fotografie vormt de basis voor sterke content designs en is hiermee onmisbaar voor (online) zakelijk succes. In een wereld die steeds meer wordt gedomineerd door beeld, is het hebben van goede foto’s voor de marketing content van je bedrijf dan ook essentieel. De keuze van je bedrijfsfotografie bepaalt namelijk voor een belangrijk deel de professionele uitstraling van jouw bedrijf, en trekt dus ook een bepaalde doelgroep aan. In 5 korte artikelen ga ik hier dieper op in.



Fotografie voor Content Design: Man in pak draagt Ray Ban zonnebril
Fotografie voor Content Design: RAY BAN |

Fotografie is een krachtig medium. Een goede foto vertelt een verhaal en roept een emotie op. En dat is precies wat je wilt. Mensen willen zich kunnen identificeren met een product. Ze willen het gevoel hebben status, zekerheid, betrouwbaarheid of kwaliteit te kopen. Onbewust willen ze misschien zelfs het gevoel hebben dat ze een aankoop doen die iets bijdraagt aan het gevoel dat zij over zichzelf hebben. Het aankoopgedrag van consumenten wordt dan ook voor een groot gedeelte bepaald door emotie.




Emotie & Associatie

Alle grote succesvolle merken kennen de kracht van de emotie. En dat is waarom ze zich in hun campagnes en voor hun content designs soms niet eens op het bewuste product focussen, maar vooral op het gevoel, de sfeer, de uitstraling. Denk maar eens aan een reclame van een merk als Nike. Vaak zie je het product dat geadverteerd wordt niet eens prominent in beeld. Het gaat vooral om het gevoel dat wordt geschept. Dat noem je storytelling. In het voorbeeld van de Nike reclame hieronder zie je dat duidelijk. Zonder het logo, zonder de slogan, zou het niet duidelijk zijn wat hier nu geadverteerd wordt. Gaat het om het skateboard? De schoenen? Of het Shirt? Alleen als je goed kijkt, ontdek je het logo. Wat Nike hier doet is dus heel bewust een gevoel opwekken. Een gevoel dat een snaar raakt bij bepaalde doelgroep.

Dat gevoel is de trigger. De schoenen zijn bijna bijzaak. En dat is hoe branding fotografie (en dus ook) content design werkt. Niemand koopt 'gewoon' een paar schoenen, een skateboard, een tas of een auto. Je koopt de lifestyle, de droom. Je koopt het plaatje dat bij je past of het leven dat je zou willen hebben. En daarom is de rol van fotografie voor content designs en je marketing campagne van groot belang.


Iedereen die zakelijk succesvol wil zijn zou de foto's op zijn website eens moeten heroverwegen. Doet deze fotografie recht aan mijn product? Aan mij? Past het eigenlijk wel bij mijn doelgroep?

Daarover schrijf ik in een volgend artikel.



Fotografie voor Content Design: meisje scoort goal
Fotografie, tekst en beeld maken een content design | storytelling

Tot slot: goede fotografie kost geld maar het kan de uitstraling van jouw bedrijf blijvend positief (of negatief) beïnvloeden. Benieuwd geworden naar mijn branding & content fotografie? Kijk eens verder op mijn website en win een gratis branding shoot!




65 weergaven0 opmerkingen
bottom of page